Beauty Trade Professionals (BTP) zet zich als leveranciersorganisatie op vele fronten in voor professionalisering van de Nederlandse beautybranche. BTP, ruim 25 jaar geleden opgericht als BT&EA, had destijds tot doel de belangen te behartigen van bedrijven die exposant zijn in de schoonheidsbranche en leverancier zijn aan schoonheidsspecialisten, instituten of bedrijven, werkzaam in de schoonheidsbranche. Doelen waren onder andere het optreden als gesprekspartner, het bevorderen van een goede samenwerking tussen de leden en het bepleiten van de gezamenlijke belangen van de leden in de branche. Ondanks de verschillen tussen de bedrijven kon toch een waardevolle vorm van samenwerking gerealiseerd worden door de focus op het gezamenlijke belang: een gezonde professionele beautybranche.

BTP heeft zich in de afgelopen jaren doorontwikkeld tot een multimediabedrijf met prachtige projecten en initiatieven. Zo is de succesvolle vakbeurs Beauty Trade Special in het voorjaar een initiatief van BTP en heeft de vereniging sinds 2017 ook de regie over de najaarsbeurs Beauty Trade Festival. Het online vakblad Beautyspot.nl is ook toegevoegd aan het portfolio van BTP en er werd in 2018 een strategisch partnerschap aangegaan voor het vakblad De Beauty Professional. Kennis delen en kwaliteit verhogen speelt in alle projecten een rol. Daarnaast organiseert de BTP de Beauty Award, dé vakwedstrijd voor schoonheidsspecialisten. Dit prachtige evenement zet top schoonheidsspecialisten en topsalons in de spotlights en is een marketinginstrument om het professionele imago van de beautybranche óók bij de consument onder de aandacht te brengen. Daarnaast is BTP een gesprekspartner van ANBOS, de Brancheorganisatie voor de Schoonheidsverzorging en met andere stakeholders in de branche.